Pasidalinu su jumis 3 situacijomis, kai sukauptas rezervas leidžia neišprotėti ir ramiai miegoti naktimis.
- Gavom pasiūlymą dalyvauti Pameistrystės projekte. Mes su mokymo įstaigos praktikantais sudarėme pameistrystės sutartis, juos mokėme, su jais dirbome, mokėjome jiems atlyginimą ir pagal sutarimą už visą tai gauname finansavimą. Tik bėda ta, kad finansavimas pakibęs jau beveik 6 mėnesius. Tai jei tokį pameistrių projektą būčiau vykdžiusi iš apyvartinių, o ne iš rezervinių lėšų, tai pusę metų turėčiau nuolatinį € stygių, pražilčiau klausydama kaip eina finansavimo procesas ir prakeikčiau visus kas pasiūlė tą projektą.
- Tokia lengviausiai matoma vieta: naujos darbo vietos įrengimas. Kai turiu rezervą, tai naujos darbo vietos paruošimas man nekelia jokio streso. Dabar man terūpi kaip greitai bus pristatytos reikiamos priemonės, o ne kaip už jas sumokėti.
- Na ir dabar stebiu Vasaros Atostogų Sindromo Efektą. Nors mūsų klientai tikrai šaunūs ir atsakingi, vasaros metu ta atsakomybė biški pabyra. Ir gal net šiek tiek tai toleruoju, nes ir pati atostogų metu nebūnu pati atsakingiausia mokėtoja. Taigi… ryt jau PVM mokėjimo diena, o neįprastai daug mūsų klientų dar nėra apmokėję sąskaitų už paslaugas. Stebiu save ir džiaugiuosi, kad ir vėl mane gelbėja rezervas, iš kurio galiu sumokėti PVM ir jau iki mėnesio pabaigos grąžinti klientus į vėžes. Aš turiu pasirinkimo laisvę: spausti juos šiandien ar dar palaukti kitos savaitės. Ir ta pasirinkimo laisvė yra jėga.
- Įtraukite į kiekvienos prekės ar paslaugos galutinę kainą ir rezervą. Apskaičiuokite bent 2 – 3 – 4 – 5 % nuo galutinės kainos būtent rezervui. Kai vyksta kainos nustatymas, pridėkite ne tik savikainą, pakuotę, pastovių kaštų dalį, atlyginimus ir pelną. Išskirkite bent minimalų procentą ir rezervui.
- Jei niekada nekaupėt rezervo, nepradėkit nuo plano atidėti 20% pajamų. Tikrai nepaeis. Mokykitės ir treniruokites nuo mažų procentų ir sumų. Pirmą mėnesį atidėkite bent 1-2% . Bent keliasdešimt eurų. Vėliau procentą ir sumą nuolatos didinkite. Svarbu nuosekliai tam tikras sumas atidėti.
- Rezervo nelaikykite einamojoje banko sąskaitoje. Tikrai susimaišys, nežinosite, kurie apyvartiniai, kurie rezerviniai, pasijausite turtingi ir pradėsite išlaidauti.
- Planuokite išlaidas. Ne mintyse, o ant popieriaus, lentelėje, ant lentos. Aš naudoju tokią paprastą excel skaičiuoklę, kur prie visų išlaidų numatau ir rezervą.
Manau kiekvienas savo versle esame patyrę momentų, kai finansinio rezervo neturėjimas kėlė stresą, stabdė verslo augimą ir (kai kurie tikrai tai bus patyrę) net lėmė verslo baigtį. Tas nulinis banko sąskaitos balansas tikrai nekelia pasitikėjimo savimi ir savo gebėjimu valdyti verslą. Bet viską galima pakeisti .. Kaip?
KAIP tą rezervą susikaupti?
Daug kam atrodo keista laikyti versle pinigus, jų neinvestuoti. Bet aš matau kitą nulinės banko sąskaitos efektą: vienas pradelsimas, vienas nevykęs sandoris, vienas prastesnis mėnesis gali verslą visai išmesti iš žaidimo.
Ir pabaigai… kiek reikia turėti rezerve? Mano supratimu bent 2 darbo užmokesčio mėnesių fondus + bent vienos PVM įmokos. To bus tikrai pakankamai suamortizuoti pinigų srautų sutrikimus.
Susipažinkite su lūžio tašku versle. Paskaičiuokime Kiek turiu parduoti, kad uždirbčiau 3000 € pelno per mėnesį?